Lihat Pada Laut

Thursday, July 30, 2009


aku, farid dan cik intan bab 7

(sambungan)

selepas selesai santap durian......
selepas selesai santap asap rokok...
selepas selesai bergelak ketawa....

kami berenam pun turun ke bawah...
melihat kejayaan angah...
ye.... sebuah truck hummer H3

"kunci ngah..."

aku melihat mata fuat dan ejam terbeliak ke arah farid, bro sam pula tersengeh hehehe...
begitu juga aku.. membalas sengihan bro sam heheh...
angah melihat ke arah aku... "kau nasihat sedara kau ni sket.... tak beradap betul la"
"ala diorg bukan minat kete-kete ni. bagi la aku bawakkkkkk....."
"eh org tua ni..... ko reti ke nak bawak bende ni?" fuat mencelah
"aku nak duduk belakang skali... bukak pintu ngah.... bg je la dia bawak ngahhhh...." ejam melangkah ke pintu belakang.
"a aaa la ngah... kang dia belanja karoke" bro sam pula mengusik farid.

"nah!!... belekuk siket seribu tau...."

heheheheheh........... farid mengambil kunci kete dari tangan angah.....

"sam... ko duduk depan. jaga sahabat ko tu" angah berkata sambil membuka pintu belakang
"aku nak rasa duduk belakang pulak... asyik bawak org je...." angah menyambung kata-kata.

so kat dlm tu, farid yg bawak. sam duduk sebelah. angah dan fuat duduk belakang, aku dan ejam duduk kat extra seat kat belakang sekali. mcm mat indon kene cekup.

dalam perjalanan org yg paling riuh adalah farid. biasa la mangkuk ni..

aku tak nak cerita skrip farid dan yg lain-lain sepanjang perjalanan ke bukit damansara ni. tapi apa yg aku nak cerita ialah pasal angah. ilmu yg di sampaikan. ya.... ilmu nak senang.

"20 tahun dulu, aku nak bawak kapal terbang kau tau. 10 tahun dulu, kalau aku tau, aku tak nak main-main kau tau. masa tuuu, aku tak tau nak pegi mana kau tau... aku nak bawak kapal terbang, tapi kat mana? apa cara? apa jalan dia? aku tak tahu.... kau tau....."

"so what..." ejam bertanya. bro sam gelak lagi.

"so.... sampai skrg aku tak dapat bawak kapal terbang"

"e e elehh... cerita apa ni ngah... motif?" fuat pula bersuara sambil memandang pemandangan di luar jendela.

"motifnya.... kita kena ada ilmu"

"betul. aku setuju tu" driver gila kat depan tu mencelah......

"itu je...." fuat tak puas hati

"mmg la kene ada ilmu...." ejam pun mcm tak puas hati

"korang ni otak dh berkarat ke.... cerita pendek mcm tu pun tak paham..." amboi mangkuk kat depan tu mcm la dia faham sgt...

"ok kau tolong explain red" aku membuat permintaan kepada driver yg sedang menjalankan tugas tu.

"kau sambung cerita kau tadi ngah.... gua nak layan stering ni" ehhhh.....

"itu baru perenggan pertama, korang dah pening. kalau nak kaya mcm robert kuok, korang kene faham banyak benda lagi. maksudnye.... moral cerita tadi.... cerita kapal terang tadi.... motifnye.... bukan senang nak senang...."

"aduhhh.... lagi tak faham la ngahhh.... ringankan sikit cerita kau tu boleh tak.." bro sam bersuara lantang.

"aku rasa aku tahu maksud cerita angah tadi. maksud dia..... kalau nak sesuatu, kene kerja beb. kerja apa? first, cari ilmu lah. cari jalan. cari peluang. pas tu..... usahakanlah. benda ni bukan senang nak buat beb. susahhh. pasal tu bukan senang nak senang. bukan ramai yg dapat senang tu... sbb susahhh. ramai ke yg boleh bwk kapal terbang? kau boleh? kau boleh? angah pun tak boleh. dah 20 tahun berangan je... pasal tu dia ckp tadi kalau dari dulu dia usahakan, mgkn berjaya kut... masalahnya berapa ramai yg sanggup susah untuk senang? korang dulu masa study pun dah nampak.... study last minit. sbb apa? sbb taknak susah dulu untuk senang kemudian. sume nak senang dulu, dan akhirnya dapat susah." aku cuba tunjuk pandai..

oooooo................ baru faham sikit.

11 Comments:

  • oh...baru aku faham...hehe..

    By Blogger patungcendana, at 7:50 PM  

  • mm...harap2 masin ler jari ko bro..
    kiter sumer akan kayo...he he he he....ngah...camner nak biznezz ataih angin cam ko ha?

    By Blogger buyat, at 12:58 AM  

  • sebenarnya kita sering tersilap dalam membuat keputusan, dulu masa remaja kita rasa kita lah yang terhebat,ckp je amender yang kita tak buat, tapi semua perbuatan kita tu adalah berasas kan hiburan semata,tanpa memikirkan tentang masa depan langsung,kesan nya sekarang, apa yang kita rasakan hebat 15-20 tahun dulu rupa-rupanya tiada hasil langsung, boleh lah dianggapkan sifar,dan mereka-mereka yang dahulu nya tidak seangkatan dgn kita yang konon nya kita anggap tidak hebat,kolot,skima dan macam-macam lagi gelaran yang kita berikan telah pun menjadi hebat pada masa ini, hebat yang abadi,hanya dapat berbangga dengan kejayaan org lain, seorang sahabat boleh hidup sebagai orang hebat di Europe dgn pendapatan puluhan ribu RM, kita di sini masih terkial-kial mencari arah hidup yang sesuai dgn diri kita,tiada arah tuju, seolah-olah hanya menunggu hari dimana nyawa berpisah dari jasad, "APAKAN JENIS KEHIDUPAN YANG KITA LALUI SEKARANG?"

    By Blogger Bundle Studio, at 9:55 AM  

  • patung cendana, buyat, bundle...
    sempena nak menyambut ramadan ni, marilah kita menginsafi diri kita. balik ke pangkal jalan. balik kepada fitrah. Insya Allah.

    By Blogger boe~, at 2:14 PM  

  • :-) selamat menyambut bulan ramadhan boe...

    re:...gila tu memang aku sentiasa...tapi werewolf nak hidup?
    aku pun nak hidup gak...:-)

    By Blogger patungcendana, at 12:59 PM  

  • satu offer yang sangat baik dari tuhan yang maha esa, dia adakan NYA bulan Ramadhan utk memboleh kita semua insaf dan mensyukuri nikmatnya, rebutlah peluang ini sementara masih berkesempatan ....
    memang ramadhan ada setiap tahun, tapi masalahnya kita ni tak tentu lagi ada setiap tahun ....renungkan ...

    By Blogger Bundle Studio, at 1:17 PM  

  • bundle: satu jiwa sejuta wajah..........
    boe: how r u doing bro..?..too bz ka..

    By Blogger buyat, at 9:13 AM  

  • ayo...kawan2 kau...sangat serious cara mereka menulis...menakutkan...

    re:...madu dan racun...mana yang lebih kuat?

    By Blogger patungcendana, at 9:21 PM  

  • sekadar menumpang blog teman-teman untuk meluah kan perasaan yang selama ini bersarang di dalam jiwa yang hampir berkecai.

    A thousand thank to all of you ....

    By Blogger Bundle Studio, at 2:59 PM  

  • Bundle Studio...

    ya...ok...

    By Blogger patungcendana, at 10:12 AM  

  • patung - mereka adalah mereka

    By Blogger boe~, at 2:28 PM  

Post a Comment

<< Home