Lihat Pada Laut

Friday, March 30, 2007

mendung

awan yg berarak perlahan
mendung yg kelabu
tak semesti hujan..... (petikan lagu en. awie)

hujan adalah rahmat.
semua org tahu... tapi tak semua org ingat pada ketika hujan mula turun.
ada yg dah mula merungut bila cuaca mendung
dan ada yg mengeluh bila hujan mula turun
harap2 itu hanyalah keluhan spontan pada awal jelingan ke langit atau titisan pertama yg membasahi kulit
-alamak.... hujann!!
-habis la baju aku... tak kering!!
-eh... hujan ke? aduhhhh.... leceh betul la...
-bos.. saya trap kat bawah jembatan ni.. baju habis basah.. tolong punch kad ye..tq..:)

ampuni lah dosa kami Ya Allah.

hakikatnya hujan adalah rahmat dariNya.

namun.....ada yg suka pada mendung... hehh..
sebagai as-sebab... mungkin mendung boleh menceriakan jiwanya
suasana bagai pagi, sejuk, berangin.... fuhh... segar rasanya
awan hitam tebal rendah bergerak perlahan
mungkin masa tu tengah lepak kat tepi laut ke..
sedang bersiar2 di taman ke...
mungkin sedang mengayuh basikal dari rumah ke padang sekolah untuk bermain dgn rakan2
mungkin juga sedang berdua di cafe terbuka..
yg pasti...
apabila mendung datang.... hati jadi girang, senyum, sejuk, nyaman...

hujan? mgkin pada ketika sedang bermandi-manda di tepi pantai,
bermain di padang bola, atau sedang menunggang motosikal pulang dari kerja..
ye.... ada org yg merungut...
tetapi, ada org yg suka jugak.
jgn ade kilat udah le.... takuttt.

..... kat Malaysia ni aku dah jumpa dua org yg suka pada hujan.
-aku dan kamu :)

2 Comments:

  • Bila dah suka pada hujan (sebelum), membaca perihalnya pun dah cukup utk buat hati berbunga-bunga.

    Terima kasih.

    By Blogger areyoung, at 11:27 AM  

  • skrg susah nak jumpa hujan batu kan. org kata kalau makan (ais) tu, bagus untuk kesihatan... Wallahu'alam

    By Blogger oe~, at 4:04 PM  

Post a Comment

<< Home