Lihat Pada Laut

Thursday, October 05, 2006

Doa

Nabi S.A.W telah bersabda yg maksudnya (lebih kurang sbb tak ingat ayat penuh); tiga golongan yg Allah terima doanya ialah orang yg berpuasa sehingga berbuka, pemimpin yg adil dan org yg teraniaya.

Jadi sempena bulan yg mulia ini, insya Allah kita adalah tergolong dlm kumpulan hadis ini iaitu org yg berpuasa. Allah suka org yg berdoa kepadaNya. Mohonlah kepadanya sbb kita mmg bergantung harap sepenuhnya kepada Alah S.W.T yg Maha Esa. Jangan jadi manusia yg sombong. Kita tidak akan dapat berbuat atau mengecapi apa-apa tanpa keizinan dan kehendakNya. Berdoalah dgn penuh keyakinan dan penuh harapan. Yakinlah bahawa sesungguhnya Allah Maha Mendengar. Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Antara adab berdoa ialah kita mulakan dgn bacaan Bismillah, pujian kepada Allah, kemudian selawat ke atas nabi, lepas tu minta keampunan untuk diri sendiri dan ibubapa, kemudian boleh lah doa apa saja yg kita mahu. Sebagai penutup doa, kita berselawat semula dan diakhiri dgn pujian kepada Allah S.W.T.

Untuk doa yg mustajab, kita perlu berada dalam keadaan suci dari hadas kecil dan besar, menjaga makanan kita supaya datangnya dari sumber yg halal sama ada dari segi isi kandungan makanan itu sendiri, mahupun sumber kewangan yg kita perolehi untuk membeli makanan itu.

Dalam hadis yg lain ada menyatakan bahawa antara waktu-waktu yg sesuai untuk berdoa adalah ketika org sedang tidur (2/3 malam), ketika sujud, dan sebagainya. Ini bukan lah bermaksud waktu-waktu lain tidak sesuai untuk berdoa. Berdoalah pada bila-bila masa. Lebih-lebih lagi pada bulan ramadhan yg penuh berkat ini. Berdoalah...... Allah akan memakbulkan doa kita di bulan puasa ini sama ada di dunia atau pun di akhirat kelak. Insya Allah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home